De hortensiatuin.



dinsdag 26 mei 2015

Hout en loogbeits

Heel wat jaren geleden heb ik dit houten dienblad van iemand gekregen. Ik heb het eerst behandeld met ammonia om de waslaag eraf te krijgen. Daarna heb ik het behandeld met chloor. En kijk eens wat een prachtige kleur er onder vandaan kwam.





Zo zag het dienblad er eerst uit, wat een verschil



Ook had ik nog een oude bak die uit de schuur van mijn vader kwam. Peter heeft er laatst opgeruimd en de bak meegenomen. Ook deze heeft een mooie behandeling gehad. Ik heb hem eerst met verf afbijt behandeld vanwege de laag verf die erop  zat.



Daarna heb ik het blad ook even flink met chloor behandeld.


Het is heel mooi kaal geworden, met nog wel hier en daar een verfrestje. Maar dat vind ik niet erg, dat maakt het blad er ook we. wat meer verweerd uitziet.


Omdat ik in de toekomst onze grenen tafel misschien wil behandelen met loogbeits heb ik een klein potje verweerde eik besteld bij  Esatto.  Samen met wasvernis walnoot en de matte lak.  Zo kon ik het mooi op deze grenen bak uitproberen hoe het uitvalt



Door wat mijn vader in de bak bewaarde zijn sommige plekken wat vettig geworden. Je ziet hier meteen een kleur verschil. Ik vind dat zelf niet erg, dat maakt ook weer dat de bak er lekker verweerd uitziet. Ik heb er uiteindelijk twee lagen loogbeits op gedaan.



Nog een laagje met een wash van black truffle kalkverf.



Zo zag hij eruit voordat de matte lak erover heen ging.

Tegelijk had ik een potje betonverf besteld, met primer. De lei kleur had ik besteld en Carla heeft er nog een potje zandsteen kleur bij kado gedaan. Super leuk.  Ik had al een tijdje het idee om dit witte potje te behandelen. Ik vind het nog steeds een lief potje maar hij mocht van mij wel wat stoerder.



En hieronder het eindresultaat van de bak.en het stoere potje





De bak heeft uiteindelijk een mooie plek in de keuken gekregen. Handig zo met alle spullen erop. Ik twijfel nog wel of ik dezelfde kleur ook op de tafel wil. Hij is wel erg donker uitgevallen. Nu heb ik hem twee keer in de loogbeits gezet. Misschien is dat teveel van het goede voor onze tafel. Ik ga het eens uitproberen op een blok grenenhout met één laag loogbeits en misschien geen kalkverf. Dan pakt de kleur vast weer heel anders uit. Het resultaat blijft altijd heel spannend.

lieve groet Roelie

28 opmerkingen:

  1. Zowel het dienblad als de houten bak zijn heel mooi geworden, Roelie! Ik heb op zolder en in de schuur ook nog wel spullen staan waar ik dat bij zou kunnen uitproberen. Ik ben namelijk best benieuwd hoe dat werkt. Mocht het hier niet lukken, dan is er geen man overboord...nu doe ik er tenslotte ook niets mee. Jij hebt er in ieder geval weer een paar mooi bewerkte aanwinsten bij.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaaf hoor Roelie....heel mooi geworden dat je dat allemaal maar durft...fijne week liefs Ria....x!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi geworden hoor. Het potje is helemaal mooi geworden!!
    Liefs Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beide projecten zijn gelukt en zien er heel wat mooier uit dan ervoor.
    Ik heb ook zo'n oud dienblad staan, ik denk dat ik het ook maar probeer, het wordt er in ieder geval veel mooier op.

    Lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vindt je houten bak super mooi...ja, misschien één laagje loogbeits...voor je tafel.
    Je potje vindt ik ook super mooi geworden...
    Fijne Week nog.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw Roelie, heel mooie geworden allemaal en zo ontzettend leuk om te doen he!

    liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind alles heel mooi geworden, maar van je dienblad ben ik weg!
    Het lijkt net de onderkant van een ton of zo. Super!
    Leuk dat gefröbel, he? Daar wordt een mens zo blij van.....:-)
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je dienblad vind ik een plaatje. Als je ziet wat er onder de waslagen is weggekomen doet hij me nu denken aan een wastobbe uit vervlogen tijden. Prachtig met de bloemen erop!
    Maar de bak in de keuken vind ik daar zo opgeknapt ook heel mooi staan.
    Soms moet je gewoon uitproberen.
    Ben benieuwd wat je uiteindelijk met je tafel gaat doen.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jeetje, dat dienblad is heel erg mooi geworden zeg. Die houten bak ook, prachtig!!
    Groetjes, Klazina Pels

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Met name het dienblad vind ik prachtig, ik houd erg van die oude, verweerde duigen.
    Succes met je tafelblad.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig geworden allemaal! vind het potje ook top!


    Groetjes, Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi geworden, vooral dat donkere (tobbe)dienblad is onherkenbaar geworden. Zo leuk met die kleine vaasjes erop. Staat zo lekker fris en vrolijk! Ik denk dat de tafel idd een laag minder kan hebben, dan het rechthoekige dienblad. Spannend steeds, hoe iets uitpakt met de verschillende lagen. Maar het resultaat is altijd mooier dan hoe het was.
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw...je hebt alles een prachtige metamorfose gegeven!
    Heel mooi!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat een leuke post!
    leuk om zo goed te kunnen zien wat die loogbeits doet......ik vind je bak onbehandeld eerlijk gezegd prachtig.....maar ik hou enorm van die stijl, je dienblad is ook perfect gelukt!
    dat stenen potje vind ik echt een toppertje, dat wil ik ook graag eens doen, bedankt voor de tip!
    enne ik zou de tafel er niet mee doen.................................:))

    groetjes, Inge R

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi gelukt allemaal, je heb weer gezellige plekjes gecreëerd!
    Is het potje nou voor de cent chips?.. Goed idee!
    Liefs, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een prachtig dienblad ik zelf ben fan van loogbeits verweerde eik gebruik het veel als je het te donker vind kun je het ook iets verdunnen met water dan word het minder donker groetjes caro

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je projecten zijn allemaal goed geslaagd. Mijn moeder heeft zo'n zelfde dienblad.... als ze er nog eens van af wil.... Mooi hout komt eronder vandaan.
    Wat betreft de verf. Ik zou zeker wat proefpotjes uitproberen. Kun je zien hoe het is met de lichtinval. Het weekeind hebben de keuken geverfd in de kleur leisteen.

    Groetjes, Inge
    de knotwilg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zulke krijgertjes zijn altijd leuk ook omdat er vaak nog herinneringen aan vast zitten. Leisteen lijkt me ook een prachtige kleur. Ik heb nu proef potjes corno, spelt en gritti besteld. Want het is best prijzig en ook nog een aardig klus. De kleur valt toch altijd weer anders uit of in combinatie met de gordijnen of de vloer en inderdaad ook de lichtinval. Ik ben benieuwd welke het gaat worden.

      Verwijderen
  18. Mooi geworden leuk ook met die vaasje er op.

    Liefs Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi geworden leuk ook met die vaasje er op.

    Liefs Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooi Roelie gisteren ging ik naar de Stort en heb ik een houten dienblad mee genomen.Ik zag dat iemand hem in de container wilde gooien en riep hard mevrouw mag ik hem hebben!! hihi
    Ja kreeg ik als antwoord het is een oud ding hoor...waarop ik weer antwoordde geef niks daar kan ik wel wat mee.

    Ik zag die vrouw denken wat moet ze er toch mee hahaha

    Jouw spulletjes zijn prachtig geworden....helemaal leuk de bak op de aanrecht hoor!

    liefs Laura

    (hetlandelijkgebeuren.blogspot.com)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ha, dat is nog eens leuk zeg. Ik hoor ook heel vaak van, wat moet je daar toch mee, het ziet er niet meer uit. Dan denk ik wacht maar...... Toevallig dat je daar net was toen ze het weg gooide.

      Verwijderen
  21. Geweldige resultaten, Roelie! Wat verf al niet kan doen, hè. Het blijft ook wel steeds een verrassing hoe het uiteindelijk wordt.
    Leuk om van alles uit te proberen! Ben benieuwd hoe je tafel wordt!
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat zijn de bak en het dienblad mooi geworden zeg! Oogt weer heel anders zo ook met die vaasjes met bloemen erop. ;-) Vind het ook heerlijk om zo van oudere dingen weer "nieuwe" dingen te maken. Mooi kleurtje heb je gebruikt bij de bak.

    Liefs Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Die houten bak is echt super geworden , wat een verschil , je kan haast niet zien dat het dezelfde was.
    Ook het potje is zo mooi geworden .
    Altijd leuk om van dingen die mensen gewoon weggooien , iets fantastisch te maken .
    Mooi gedaan
    Groetjes
    Christel , garcyasplace

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik ben helemaal verliefd op je dienblad, wat is die gaaf geworden zeg! Dat andere dienblad is ook ontzettend goed gelukt, en dat kleine potje is leuk!! Leuk he om zelf spullen te bewerken en op te knappen, geeft zo veel voldoening!
    Groetjes, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wauw wat een verschil!! Wie had gedacht dat het dienblad zo mooi zou zijn als hij zijn jasje uit zou doen, echt prachtig!!
    Zo leuk om spullen onder je handen te zien veranderen naar iets waar je helemaal blij mee bent.

    Alvast een heel fijn weekend,
    liefs Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Zo...dat is een metamorfose van dat dienblad zeg....prachtig geworden! Zo hoef je niks weg te gooien maar kunt er weer iets moois van maken wat prima te gebruiken is!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen