De hortensiatuin.



maandag 17 maart 2014

Aan de slag met krijtlak

Al een tijdje had ik plannen om de kroonluchter en een kastje in de woonkamer een andere kleur te geven. Ze hebben al verschillende kleuren gehad. De laatste paar jaar was ons huis meer brocante met veel wit en door geschuurde zachte kleuren. 


Ik ben begonnen met de kroonluchter. De grootste klus. Omdat ik hem niet van het plafond wilde halen, moest de hele vloer en de gordijnen worden afgedekt. Ik wilde het niet riskeren dat er verf op de houten vloer of de gordijnen kwam. Licht grijs met witte kaarsjes, zo zag de kroonluchter er uit.



Nu ziet hij er zo uit.


Lekker stoer. 



Hij is geschilderd met krijtlak in de kleur Graphite van Carte Colori. Lang heb ik getwijfeld over de kleur. Ik kan hem uiteindelijk altijd nog weer overschilderen. Maar dat is volgens mij echt niet nodig.
Verder heb ik hem nog ingesmeerd met de kleur As van de serie Vintage Ashes. Zo krijgt hij een wat verouderd effect.

Naar aanleiding van mijn vorige post had ik van Carte Colori een kleurenkaart en twee proefpotjes toegezonden gekregen. Heel erg leuk, zo kon ik deze kleur eens uit te proberen op de lamp. Vooral de kleur As vind ik erg mooi. De rest van deze kleur en de kleur Corno komt binnenkort nog goed van pas.



Meteen heb ik de houten vloerlamp ook geschilderd. Deze was ook nog wit. Met de kleur Graphite  past hij nu veel beter in onze woonkamer. Hier heeft het kastje trouwens nog de lichte grijze kleur met de witte sjabloon letters.


Nu ziet het kastje er wat meer stoer uit. Ik heb hem geschilderd met  krijtlak in de kleur Nero van Carte Colori. Voor het effect heb ik hem daarna nog behandeld met paste wax van Painting the past in de kleur Carbon. Zo is hij niet zo egaal van kleur, maar een beetje gevlekt.


Het is wel lastig te zien op de foto. In het echt is de kleur van het kastje nog wat donkerder grijs. Maar door de lichtval lijkt hij wat lichter. 


Wat een klus wat het zeg. Maar nu kunnen we ervan genieten. Lekker nog wat druifjes in huis gehaald.




en wat kwarteleitjes, voor het voorjaar gevoel.

Zo langzamerhand wordt ons huis helemaal omgetoverd naar een andere sfeer, die goed bij ons past.
Nu nog een keer de muren in een mooie kleur verfen. Misschien wel kalkverf, als we het aan durven. 
Wie weet.

Ook zijn we nog op zoek naar een mooie eikenhouten kloostertafel.  We willen graag onze witte ovale tafel met stoelen gaan vervangen. In de winkels zien we veel teakhouten tafels staan. Die zijn ook prachtig maar onze voorkeur gaat uit naar oud eiken. De kleur en de tekening in het hout vinden wij prachtig. Tot nu toe hebben wij die niet gevonden. Misschien heeft één van jullie nog een goede tip voor ons.


Een gezellige week voor iedereen.

Lieve groet, Roelie

31 opmerkingen:

  1. Wat een mooie metamorfoses weer Roelie, je bent druk geweest!
    Allemaal goed geslaagde projecten!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er heel goed uit, Roelie! Je durft wel om de kroonluchter hangend een nieuw jasje te geven, hihi..zou bij mij echt niet gebeurd zijn, knoei namelijk altijd en overal. Grappig om te zien dat je je interieur donkerder gaat maken. `t Staat goed, het kastje en de lamp-voet zijn ook mooi geworden. Geniet ervan.

    Lieve-Groetjes, Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb je mooie dingen gemaakt zeg! Je kastje en de kroonluchter en de lamp zijn echt heel mooi geworden!
    Ik vind je schouw ook erg mooi!

    Lieve groet,

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om te zien dat dat je nu een andere richting in slaat wat het interieur betreft. Ik vind een wit interieur heel mooi, maar zelf neig ik meer naar een combinatie met naturelle kleuren zoals grijs en bruin. Ik vind de kast erg mooi geworden en heb ik er met belangstelling naar gekeken omdat ik er ook over zit te denken onze witte broodkast een andere kleur te geven. Manlief ziet mij aankomen, de kast is loodzwaar dus dat wordt wat ;-).

    Ook je andere metamorfoses zijn bijzonder geslaagd!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kroonluchter is erg mooi geworden zeg. Wat handig dat je een kleurenkaart en proefpotjes hebt gekregen, kun je die aanvragen bij Carte Colori? De druifjes staan mooi op de schouw, en je kastje heeft ook al,zo'n mooie kleur. Heel mooi gedaan allemaal. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig word het en je verfprojecten zijn helemaal geslaagd heerlijk he als je alles n je toe ziet komen en het helemaal je ding word ... lekker van genieten .... prachtige schouw hebben jullie zeg ... en die potten met druifjes komen daar helemaal tot hun recht ... wens je een fijne week toe ...geniet lekker van je mooie spullen ..lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat ziet er heel anders uit. Ik vond dat lichte ook wel mooi, hoor, maar ja... soms wil je even wat anders. Het is goed gelukt met die verf.
    Groetjes, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt hard gewerkt Roelie.
    Er zijn nu dingen in je huis die er heel anders uitzien. Je kastje is mooi geworden evenals de kroonluchter.
    Dat kon ik ook wel even gebruiken, een goede kleurenkaart, hoewel internet soms ook wil helpen, en jullie natuurlijk!
    Nog een fijne avond, Roelie!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is weer goed geslaagd!
    Fijne week!
    Groet
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat mooi allemaal geworden.
    Maar je kroonluchter vind ik helemaal top.
    Geweldig mooi is die geworden.

    gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind het hele mooie veranderingen.
    Wat kun je daarvan genieten hé;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Is héél mooi allemaal ,prachtige plaatjes !!!

    Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Roelie,
    Wat heb je dat prachtig gedaan zeg! Ik vind de lamp nu veel mooier, waarschijnlijk doordat hij nu lekker stoer is. En dat geldt ook voor de kast. Prachtig is deze ook... En dan druifjes en eitjes in huis en je hebt dat heerlijke lente gevoel. Ik geniet met je mee hoor!
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  14. je luchter is prachtig geworden zo donker.. Echt een plaatje. En je kastje is ook leuk zeg.. Leuk om zo met proefpotjes te kunnen experimenteren.

    Lieve groet,
    Alberta

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je hebt wel een aparte manier om een kroonluchter te verven, haha. Maar de klus is wel mooi geworden. Ook je kastje heeft nu een hele andere uitstraling. Nu ben ik nog in de 'witte' fase, dus ik vond dat lichte ook helemaal niet verkeerd. Maar smaken kunnen nu eenmaal veranderen. Leuk voor je dat het nu langzaam wordt zoals jij het in gedachten hebt. Daar kun je dan extra van genieten!
    Leuk ram-hoofd heb je liggen (hihi, heb 'm ook!).
    Fijne week!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een metamorfose heeft je kroonluchter ondergaan, leuk hoor.
    Je kastje is ook heel mooi geworden zo, ik vind die donkere kleur erg mooi,
    Lekker om zo bezig te zijn, je huis krijgt dan weer een heel andere uitstraling.

    Fijne week en lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Die lamp is veel mooier zo...ik zou er niet op gekomen zijn om een lamp te verven,...onthouden dus...
    Je interieur is prachtig..nu de muren nog dus ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat ben je ijverig geweest maar stuk voor stuk is het heel mooi geworden. De kroonluchter zal zeker een klus geweest zijn om zo boven je hoofd te verven.
    Leuk dat ik waarschijnlijk een gezicht achter dit blog weet, want volgens mij stond je een paar weken geleden in een huis aan huis krant?
    Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat klopt inderdaad. Leuk dat je dat is opgevallen. Weer heel iets anders als schilderen en bloggen, he?

      Groetjes, Roelie

      Verwijderen
  19. Je hebt het er ook maar druk mee gehad....mooi geworden allemaal.
    Wat kun je er dan van genieten hè...als alles zo goed uitpakt.

    Fijne avond,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heel mooi zo, geniet er van.
    Liefs, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Roelie,
    Jij bent lekker bezig zeg!
    Ik vind je kroonluchter echt helemaal super geworden.
    En ook je lamp en kastje vind ik mooi.
    Hier is ook langzaam aan alles van lichte tinten in de donkerdere kleuren aan het veranderen.
    Ik houdt wel van dat robuuste en stoere sfeertje.
    Ik hoop dat je snel een mooie tafel vind. Dat is wel een groot object in je woonkamer en zo sfeerbepalend, vind je niet?

    Hele fijne avond nog.
    Lieve groetjes,
    Sanny

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mijn vriendin heeft een hele gave eiken tafel van gebroeders Ruiter in Enschede. Misschien dat ze voor jou ook iets kunnen maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooi is alles geworden. Onze kast zit ook net in de kleur nero, maar dan met kalkverf. Ik vind die kleur heel mooi!
    Liefs Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. De kroonluchter is erg mooi geworden Roelie, leuk dat je aan de slag kon met de proefpotjes! En bedankt voor je enthousiaste verhaal! Op onze website cartecolori.nl/proefpotje zijn overigens al onze kleurenkaarten en proefpotjes te bestellen. Uiteraard kun je hiervoor ook bij een van onze dealers terecht, krijg je nog goed advies ook!

    Groetjes,
    Meta Bos
    Directeur Carte Colori

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Heel geslaagd allemaal, meteen een ander sfeertje, geniet ervan!
    Liefs, Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mooi is je kroonluchter geworden. Lekker stoer. Je kastje is trouwens ook prachtig geworden. Het ziet er weer gezellig uit allemaal.

    Liefs Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Fijn dat je zo met verf weer een heel ander uiterlijk aan je spulletjes kunt geven. Volgens mij inspireert het anderen ook weer om aan de slag te gaan. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Je projecten zijn super goed geslaagd! Je kroonluchter is prachtig geworden (wat een karwei!). Maar je kastje vind ik ook erg mooi. Je hebt een mooie sfeer in je huis.
    Ik herken je verhaal wel. Bij mij verdwijnt ook steeds wit uit huis.
    Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat zijn je lampen en je kastje leuk geworden! Ik had je blog helemaal nog niet eerder gezien, en ik ga je gelijk volgen.
    Ziet er hartstikke leuk uit.
    Groetjes,
    Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hallo Roelie! bedankt voor je reactie op mijn blog, thuis bij Huis & Haard. Ik heb me inmiddels bij je kunnen aanmelden. Wat is alles mooi geworden! Wat fijn dat jullie allemaal ideetjes met elkaar delen, ik word helemaal enthousiast! Ik wens je een fijne dag, liefs Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen